KANAL TEDAVİSİ - DİŞ TAŞI TEMİZLİĞİ

KANAL TEDAVİSİ

Bir çok hasta kanal tedavisin acılı bir tedavi olduğunu düşünerek çekinir. Oysa uygun anesteziyle uyuşturulan dişin sinirine girildiğinde bunu ruhunuz bile duymaz !

Kanal tedavisinde diş uyuşturulduktan sonra sinirleri alınır,kanalllar iyice yıkanır,kurutulur ve doldurulur,üzerine de dolgu veya kuron yapılır.Böylece aşırı derecede çürümüş,ağrılı dişler bile çekimden kurtulmakta,ağızda tutulabilmektedir. Üstelik anestezi tekniklerinin gelişmesiyle bu tedavi oldukça konforludur.

DİŞ TAŞI TEMİZLİĞİ ( DİŞ ETİ HASTALIKLARI)

Yemek yedikten sonra dişlerinizin üzerinde bir plak tabakası oluşur. Bu tabakayı yemekten bir süre sonra bir kürdanı dişlerinizin üzerinde gezdirirseniz görebilirsiniz. Mikroskop altında incelersek bu birkaç mm3 lük beyaz tabakanın yüzlerce mikroorganizma içerdiğini fark ederiz. Diş taşı oluşumu için bakterilerin oluşturduğu bakteri plağı ve tükürük olması yeterlidir. Yani karbondioksit oranının ani düşmesi sonucu ortamda kalsiyum ve fosfat oranının artması ortamın pHsını yükseltir, bu sırada mineraller çökelir ve diş yüzeyine yapışır!

Diş taşları diş üstünde ya da altında yerleşebilir ve sarı-beyazdan kahverengi-siyaha kadar renk değişimi gösterebilirler. Bu diş taşlarının kalsiyum içeriklerine, eskiliklerine, hastaların beslenme alışkanlıklarına göre değişebilir. Bakteri plağı ve diş taşı ilk etapta diş etlerinde hafif bir iltihaplanmaya neden olur. Bu aşamada diş etlerinde şişlik, kızarıklık, kanama, koku ve ağızda metalik tat vardır. Tedavisi oldukça basittir. Diş taşı temizliği, cilalama, gerekirse küretaj ve hastanın iyi bir hijyen uygulaması genellikle yeterlidir. Ancak tedavi ertelenirse durum kötüleşecek ciddi diş eti çekilmeleri ve kemik kayıpları yaşanacaktır. Bu durumda diş eti operasyonları ve medikal tedavi de gerekebilir. O halde diş taşları geç olmadan mutlaka temizlenmelidir.

Diş taşının oluşum hızı ve miktarı kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Beslenme, çiğneme etkinliği, tükrüğün yapısı, ağızdaki mikroorganizma çeşitliliği, sistemik hastalıklar gibi faktörler buna neden olur. Çok pürüzlü olan diş taşı yüzeyi bakterilerin tutunmasını kolaylaştırır. Diş taşı yüzeyinde her zaman canlı bir bakteri tabakası vardır! Dolayısıyla diş taşı temizliği yapılması hem bakterilerin hem de bakterilerin kolay tutunabildiği bu yapının ortamdan uzaklaştırılması ve yerine cilalı diş yüzeyinin iade edilmesini sağlar.

Günümüzde diş taşı temizliği ağrısız bir işlemdir. Ancak ağrı eşiği düşük hastalarda lokal anesteziyle bölge uyuşturularak da işlem yapılabilir. Sık sık sorulan sorulardan biri de şudur; diş taşı temizliği mineyi çizer mi ve dişi inceltir mi? Kesinlikle hayır. Diş taşı temizliğinde kullanılan aletler profesyonel diş hekimi aletleridir ve bu amaçla üretilmiştir, dişe herhangi bir zararları yoktur. Bir başka soru; diş taşı temizlenirse daha çabuk taş oluşur mu? Hayır, sadece temizlenmiş dişler üzerindeki birikintiler daha çabuk fark edilir. Eğer hasta ağız bakımını iyi yaparsa hiç diş taşı oluşmaz. Diş taşı temizliğinden sonra bazen birkaç gün hafif sızlamalar olabilir, bu durum tümüyle geçicidir. Bu sırada hassasiyet giderici bir diş macunu kullanılabilir. Gerekirse de diş hekimi hassasiyet sorununu kolayca çözümleyecektir.

İşte kolayca çözümlenecek diş eti iltihabından (gingivitis) , çok ağır, kokulu, diş eti çekilmelerinin, kanamaların, aşırı diş sallanmalarının olduğu periodontitise gidişin basit öyküsü… Siz siz olun 6 aylık diş kontrollerinizi aksatmayın…