Basından Yazılar

DİŞ ETLERİNİZ Mİ KANIYOR ?

Diğer yazılar

Diş etleriniz kanıyorsa dikkat

Yorum Yaz

Dr. Yasemin Arslan Dt. Şule Arslan

iletişim

Dişlerin üzerinde zamanla oluşan taşlar zamanında müdahale edilmezle diş kaybına neden olabiliyor.

Yemek yedikten sonra dişlerinizin üzerinde bir plak tabakası oluşur. Bu tabakayı yemekten bir süre sonra bir kürdanı dişlerinizin üzerinde gezdirirseniz görebilirsiniz. Mikroskop altında incelersek bu birkaç milimetre küplük beyaz tabakanın yüzlerce mikroorganizma içerdiğini fark ederiz. Diş taşları diş üstünde ya da altında yerleşebiliyor ve sarı - beyazdan kahverengi - siyaha kadar renk değişimi gösterebiliyor. Bu durum diş taşlarının kalsiyum içeriklerine, eskiliklerine, hastaların beslenme alışkanlıklarına göre değişebiliyor.

Geç olmadan müdahale edin

Diştaşı ağzınızda ne yapar? Bakteri plağı ve diş taşı ilk etapta diş etlerinde hafif bir iltihaplanmaya neden olur. Bu aşamada diş etlerinde şişlik, kızarıklık, kanama, koku ve ağızda metalik tat vardır. Tedavisi oldukça basittir. Diş taşı temizliği, cilalama, gerekirse küretaj ve hastanın iyi bir hijyen uygulaması genellikle yeterlidir. Ancak tedavi ertelenirse durum kötüleşecek ciddi diş eti çekilmeleri ve kemik kayıpları yaşanacaktır. Bu durumda diş eti operasyonları ve medikal tedavi de gerekebilir. O halde diş taşları geç olmadan mutlaka temizlenmelidir.

Önce ağızdaki bakterileri giderin

Diş taşının oluşum hızı ve miktarı herkeste farklıdır. Beslenme, çiğneme etkinliği, tükrüğün yapısı, ağızdaki mikroorganizma çeşitliliği, sistemik hastalıklar gibi faktörler buna neden olur. Çok pürüzlü olan diş taşı yüzeyi bakterilerin tutunmasını kolaylaştırır. Diş taşı yüzeyinde her zaman canlı bir bakteri tabakası vardır! Dolayısıyla diş taşı temizliği bakterilerin kolay tutunabildiği pürüzlü yapının ortamdan uzaklaştırılması sağlar.

Ağrısız bir işlem

Günümüzde diş taşı temizliği ağrısız bir işlemdir. Ancak ağrı eşiği düşük hastalarda lokal anesteziyle bölge uyuşturularak da işlem yapılabilir.

Ağız bakımını aksatmayın

Diş taşı temizlenirse daha çabuk taş oluşur mu? Hayır, sadece temizlenmiş dişler üzerindeki birikintiler daha çabuk fark edilir. Eğer hasta ağız bakımını iyi yaparsa hiç diş taşı oluşmaz. Diş taşı temizliğinden sonra bazen birkaç gün hafif sızlamalar olabilir, bu durum tümüyle geçicidir. Bu sırada hassasiyet giderici bir diş macunu kullanılabilir. Gerekirse de diş hekimi hassasiyet sorununu kolayca çözümleyecektir.

İşte kolayca çözümlenecek diş eti iltihabından (gingivitis), çok ağır, kokulu, diş eti çekilmelerinin, kanamaların, aşırı diş sallanmalarının olduğu periodontitise gidişin basit öyküsü… Siz siz olun 6 aylık diş kontrollerinizi aksatmayın…

Ağız kokusundan sakın korkmayın

Ağız kokusu, hem sosyal ilişkilerde hem ikili ilişkilerde mahçubiyete neden olan ancak çoğunlukla kolayca ve hızla tedaviye cevap veren bir olgudur. Bazen sistemik hastalık belirtisi de olduğundan kesinlikle atlanmamalıdır. Aslında bu koku tükürük, diş eti oluğu sıvısı, diş plağı, geniz akıntısı ve kanda var olan bazı organik maddelerin ağızdaki bakteriler tarafından yıkımı sonucu oluşur.

Sabah uyanınca maydonoz çiğneyin

Ağız kokusu temelde ikiye ayrılır. Fizyolojik ve patolojik. Fizyolojik halitozis; geçici bir koku problemidir, açlık, ağız kuruluğu, stres, kötü kokulu yiyecek ve sigara tüketilmesi gibi nedenlere dayanır. Kötü sabah nefesi bunun en yaygın görülen örneğidir. Dil ve dişler iyice fırçalandıktan sonra maydanoz çiğnemek geçici ağız kokusuna iyi gelir.