GRİP ve SOĞUKALGINLIĞINA KARŞI KALKAN

Grip virüsü olan influenza çok kolay ve hızlı bulaşıyor.Öksürük-hapşırık ile ortama saçılan damlacık enfeksiyonu, hasta kişilerle direkt temas ve hasta kişilerin kişisel eşyalarıyla direkt temas.

Gripte halsizlik,yorgunluk,kırgınlık ,yüksek ateş ve buna bağlı olarak titreme,başağrısı,kas ağrıları,öksürük,burunda tıkanıklık ve akıntı gibi belirtiler gözlemlenirken,

Soğuk algınlığında durum burun akıntısıyla,burun tıkanıklığı,boğazda yanma hissi ,gözlerde yaşarma gibi belirtilerle ayakta geçirilebiliyor .

Her iki hastalık için de dikkatli olunmalı aksi takdirde bağışıklık sistemi zayıflamışken durum ağırlaşıp orta kulak iltihabı,sinüzit,zatürre gibi daha ciddi hastalıklara dönüşebilir.

GRİPTEN VE SOĞUK ALGINLIĞINDAN KORUNMANIN 21 YOLU

1-Grip virüsü hastalık belirtileri görülmeye başlamadan 1 gün önce ve 3-5 gün sonrasına kadar başkalarına başkalarına bulaşma eğilimi gösteriyor. Bu sebeple kimin hasta olup olmadığını bilemeyeceğiniz için genelhijyen kurallarını uygulamak önem taşıyor.

2-Dışarıdan ev ve işyerine gelindiğinde eller en az 20-30 saniye yıkanmalı, ağız ve burun mutlaka temizlenmeli.Bu küçük önlem aslında gripten korunmanın en önemli nokta ! Bu küçük önlemi mutlaka uygulayın ve çocuklarına uygulatın.

3-Odalarınızı,işyerlerinizi hergün hava soğuk olsa da 1 saat havalandırın.

4-Soğuk hava vücut direncini düşüreceğinden hava koşullarına uygun giyinmek önem taşıyor.Sıcak tutan,ince kayak içlikleri kayak yapmasınız da sizi çok rahat ettirecektir.

5- Kalabalık ortamlardan influenza virüsünün bulaşması çok kolay olması nedeniyle mümkün olduğunca kaçının.(Bu ortamlarda kalırsanız ağız ve burnunuzu bir mendil,bir eşarp veya maskeyle koruyun)

6-Aşırı soğuk ve aşırı sıcak ortamlarda mümkün olduğunca bulunmayın.

7-D vitamini bağışıklık sistemi üzerinde oldukça etkili. Güneşin bol olduğu ülkemizde yaz-kış öğlen saatlerinde dışarıda 20 dakika güneşlenmek gerekiyor.Bu güneşlenmede dirseklerinizden altını ve dizlerinizden altını güneşe göstermek yeterli.

8-Ortak kullanılan yüzeylere mümkün olduğunca dokunmayın.(yürüyen merdivenlerin tutamakları,bankolar,hastanelerin bekleme salonları…)

9- Stresin bağışıklığınızı düşürdüğünüzü unutmayın.

10- Hastalık ihtimalinizin arttığı durumlarda bol C vitamini alın.

11- Hasta olan kişilerin havlu,tabak, bardak,çatal,kaşık gibi kişisel eşyalarını ayırın.

12-Her gün 30-45 dakika açık havada yürüyüş yapmak bağışıklığınızı yükseltir.

13-Gribin sık görüldüğü zamanlarda çay yerine ıhlamur,adaçayı,ahududu,kuşburnu,ekinezya gibi çayları daha çok tercih edin.

14-Hapşururken asla kendinizi tutmayın,sonuçları yaşamsal olabilecek kadar ciddi olabilir! Ancak hemen atmak koşuluyla bir mendile,hemen yıkamak koşuluyla elinize veya dirsek içine hapşurmalısınız ki virüs damlacık enfeksiyonuyla yayılmasın. Bu basit kuralı çocuklara da öğretmelisiniz.

15- Gribin sık görüldüğü zamanlarda çay yerine ıhlamur,adaçayı,ahududu,kuşburnu,ekinezya gibi çayları daha çok tercih edin.

16-Zencefil ve zerdeçalı mutlaka hayatınıza sokun.Taze zencefili sıcak suya koyarak ve limon ekleyerek lezzetli ve sağlıklı bir çay yapabilirsiniz.

17-Yoğurt ve kefir de bağışıklığı çok yüksek oranda desteklediği için günde 1 porsiyon tüketmelisiniz.Eğer laktoz hassasiyetiniz varsa laktozsuz yoğurt yemelisiniz.

18-Her gün 1-2 porsiyon taze mevsim salatası , taze mevsim meyvesi ,taze sebze mevsim sebzelerinden yapılan yemeklerden yemek nasıl o sebzeleri o hava koşullarına karşı koruyorsa sizi de koruyacaktır.

19-Bol sıvı almak önemlidir çünkü sıvı üst solunum yollarınızın nemlenmesini sağlar ve virüslerin tutunmasını zorlaştırır.

20-Günlük yeterli olarak uyumak bağışılık sisteminizi destekleyecektir.

21- Kemoterapi,bağışıklık sistemi terapisi gibi bir tedavi görenlerin ve yakınlarının grip dönemlerinde çok daha dikkatli olmaları gerekiyor.

EĞER HASTA OLDUYSANIZ

-Gelişigüzel ilaç almamalı,antibiyotik içmemelisiniz. Grip virütiktir,antibiyotik ise bakterilere karşı etkilidir. Boşa antibiyotik aldığınızda bağırsaklarınızdaki denge durumunu da bozmuş olursunuz.

-İnsan vücudu hastalıklarla mücadele ederken daha çok enerji harcar. Bu sebeple hastayken dinlenmeniz,ıstırahat etmeniz gerekir.Hasta olduğunuz dönemlerde spor da yapmamalısınız.

C VİTAMİNİ DEPOSU İÇECEK

-200 gram ıspanak

-2 adet portakal

-2 adet kivi

Ispanağı, portakalı ve kivi meyve sıkacağından veya blenderdan geçirin ve hemen için.

Bu içecek günlük C vitamini ihtiyacınızın 3 katı kadarını karşılar. C vitamini suda çözündüğü için taze sebze-meyveden fazla almanızın bir zararı yoktur.

Portakal : C vitamini deposu olduğu gibi vücudun kansızlığa neden olan demirin de tutulmasını sağlar.

Kivi :Portakaldan daha fazla C vitamini içerir ve bakır, magnezyum ve E vitamini açısından zengindir.

Ispanak :Ispanak demir yönünden zengin olduğu kadar folik asit, B1, B6,C ve E vitamini yönünden zengin olduğundan enerjinizi de artıracaktır.

-İnce kabuklu portakal daha sulu olduğundan sıkmaya daha elverişlidir.

-Çok yumuşak ve pörsümüş kivileri tercih etmeyin.

-Ispanaklardan koyu yeşil ve diri olanlarını seçin ve iyice yıkadığınızdan emin olun.

-Portakalı sıkmadan önce sıcak suda bekletirseniz daha fazla suyu çıkacaktır.

14 Ekim 2019